Speciaal voor managers en leidinggevenden. Wilt u graag een gevierd en succesvol manager zijn anno 2020? Lees dan verder! “Je zou wel eens wat empathischer mogen zijn!” “Je luistert niet.” “Heb je dat conflict nou nog niet opgelost?” Heeft u deze opmerkingen vaker gehoord en liepen toen de rillingen van verwarring over uw rug? Wees gerust, u bent niet alleen en de oplossing is simpel: empathie kun je eenvoudigweg leren.
Het imago van empathie
Aan het begrip empathie kleven vastgeroeste beelden. Veel mensen associëren het begrip met meevoelen, invoelen, meelijden, soft-skills en samen snotteren. Kijk, daar is de verwarring met sympathie. Daarnaast zou het een aangeboren vaardigheid zijn die met name vrouwen toebedeeld wordt. Het tegendeel is waar. Empathie ontstaat door het toepassen van communicatieve skills die elke leider (man /vrouw) succesvol maakt. Tijd om empatisch vermogen de credits te geven die het vandaag de dag verdient.
Kortom: oprecht contact is het sleutelbegrip. Het goede nieuws is: toepassen is gratis, waardevol en aan te leren als leiderschapsvaardigheid.
- Empathie is de vaardigheid die er voor zorgt dat de leider de perspectieven en gevoelens van de ander verstaat.
- Hierdoor kan de leider de impact van zijn acties goed overzien.
- Weerstand wordt omgebogen naar begrip voor wederzijdse belangen.
- Effectieve communicatie hangt -immers- af van de mate van empathie: betere relaties.
- Er ontstaat onderlinge openheid en vertrouwen.
- Mensen blijven gezond en tonen zich trouw aan de organisatie.
- Doelen worden sneller bereikt.
- De toevoeging om met aandacht en interesse te luisteren maakt hem/haar een geliefd leider.
Psycholoog en bestsellerauteur Daniel Goleman noemde empathie een van de belangrijkste vaardigheden van leiders in een artikel in Harvard Business Review.
Achtergrond informatie
Inlevingsvermogen zorgt ervoor dat we meer inzicht en begrip hebben voor hoe anderen denken en voelen. Dat leidt tot betere prestaties. Of je nou klanten beter begrijpt en meer verkoopt of een divers team beter met elkaar communiceert of wordt aangestuurd. Zonder inlevingsvermogen is samenwerking en communicatie nauwelijks mogelijk. Dan zijn we emotioneel doof. Een manager die zijn mensen niet kan lezen of begrijpen, zal geen effectieve manager zijn. Als je anderen wilt motiveren of inspireren, zul je moeten weten wat anderen willen of nodig hebben. Empathie is de kunst om in iemand anders schoenen te staan. Niet alleen wat zij voelen, maar ook hoe zij denken. Hoe is het om jouw leven te hebben? Het gaat er om steeds van perspectief te kunnen veranderen. Ga er niet zomaar vanuit dat anderen hetzelfde denken of ervaren.
“The most important single ingredient in the formula of success is knowing how to get along with people”
Bron: Theodore Rooseveld.
Wilt u ook een effectief en geliefd leider zijn?
Welnu, U kunt zelf uw programma samenstellen uit de onderstaande mogelijkheden.
Aanbod: Workshop: Incompany. ( 4 uur)
Empatisch vermogen als leiderschapsvaardigheid. Wat leert u tijdens deze workshop:
- Communicatie inzichten: kennis ter vergroting van empatisch vermogen.
- Iedereen zijn eigen waarheid.
- Van oordeel naar onderzoek.
- Actief luisteren: eerst begrijpen dan begrepen worden.
Verschil tussen discussie en dialoog: manipulatie of harmonie. - Veilig contact maken: we spiegelen van nature.
- Tips waarmee u gelijk aan de slag kunt.
Bovenstaande workshop heeft uw ogen geopend en ‘aha’ ervaringen opgeleverd. Wellicht bent benieuwd geraakt naar wat zich nu afspeelt in uw blinde vlek. Dan is onderstaande verdiepingsmodule geschikt voor u!
Een Spiegeloog bijeenkomst
Enkele persoonlijke coachingsbijeenkomsten.
Voelt u zich aangesproken?
Twijfel geen moment! Ik kom graag met u in contact.